מה אומרות לנו תוצאות מבחני תפיסת הדיבור בקליניקה על ההצלחה שלנו עם השתל?
האם אפשר "להיכשל" במבחנים הללו ועדיין להצליח עם השתל? הפוסט מציג את עקרונות מבחני תפיסת הדיבור הנפוצים לשימוש בקליניקות השונות, ומחדד את ההבדל בין התוצאות של המבחנים הללו לבין התרומה של השתל לחיי היומיום כפי שמתבטאת בתחושת התועלת והסיפוק מהשימוש בו.
הקשר שבין מאמץ לבין ליקוי שמיעה אצל מבוגרים המשתמשים בשתלי שבלול
אנשים בעלי ליקוי בשמיעה, המקבלים פחות מידע שמיעתי, נאלצים להשקיע יותר מאמץ בהאזנה ובפיענוח תוכן הדיבור. כתוצאה מדווחים על עייפות רבה המתקשרת למאמץ הכרוך בהאזנה. העייפות הזאת (Fatigue) מתלווה להבנה לא מלאה של הדיבור ולידיעה לא שלימה של ההתנהלות החברתית, ובמקרים רבים היא מובילה לירידה במוטיבציה להאזין.
טיפים ל "מאמן הפרטי" שלך לתירגול יכולות השמיעה בבית
אצל רבים מבין המבוגרים המושתלים ישנו בן/בת משפחה, חבר/ה טוב/ה או בן/בת זוג שמתגייסים בשמחה כדי לתמוך בשיקום.הם מעוניינים לסייע בבית, מחוץ למסגרת הטיפול, בתירגול של משימות תפיסת והבנת דיבור.. במאמר הבא תמצאו הנחיות כלליות שיעזרו למתרגל הפרטי שלכם להגיש לכם את התרגילים בצורה מותאמת יותר, וחווית התירגול בבית תהפוך להיות חוויה מוצלחת ומשמעותית
איך להתחיל לדבר בטלפון עם שתל שבלולי?
כל כך הרבה אנשים חולמים לדבר בטלפון לאחר השתלה שבלולית!
גם אלו שדיברו בעבר בטלפון לפני שאיבדו את השמיעה, וגם אלו שמעולם לא יכלו לדבר בטלפון לפני ההשתלה. שיחה בטלפון מזמנת לאנשים המשתמשים בשתל שבלולי אתגרים משמעותיים. במאמר מובאים טיפים חשובים לשיחה בטלפון וגם תשובה לשאלה – מתי כדאי להתחיל לתרגל את היכולת לשוחח בטלפון.
להקשיב לשירים עם שתל
החוויה של האזנה לשירים באמצעות שתל היא חוויה מורכבת ומאתגרת. ראשית, תפיסת האיפיונים המוזיקאליים באמצעות השתל היא לא פשוטה- האתגרים העיקריים הם להבחין בין צלילי כלי הנגינה השונים ולתפוס את המנגינה עצמה. על מנת להבין את השיר יש להפריד בין קול הזמר לצלילי הנגינה המלווים אותו ואז – צריך להבין את המילים עצמן וזוהי כבר משימת תפיסת דיבור מורכבת מאד. יחד עם זאת, אפשר להנות מהאזנה לשירים עם שתל שבלולי גם אם מעולם לא הקשבתם לשירים לפני כן. במאמר הבא מובאים עקרונות שיכולים לעזור לכם ללמוד להבין את המילים ולהנות מהאזנה לשירים.
השתלה שבלולית ושיקום של מבוגרים שאיבדו את שמיעתם בגיל מבוגר - מה עוד ניתן לעשות?
שיקום שמיעתי נועד להפחית את הקשיים הנובעים מלקות השמיעה שבאים לידי ביטוי בתפקוד, בפעילות, בהשתתפות ובאיכות החיים. עבור אנשים רבים שאיבדו את שמיעתם בגיל מבוגר, שיקום שמיעתי לאחר השתלה שבלולית לא יכול להתבסס באופן בלעדי על התאמה טובה של השתל כפי שהיא מתבטאת באודיוגרמה. הסיבה לכך היא שהאודיוגרמה לא משקפת את האתגרים עמם הם מתמודדים במצבי תקשורת מורכבים ובתנאי רעש, את העובדה שבמצבי תקשורת רבים הם תלויים בקריאת דיבור ואת תחושות התסכול שרבים מהם חווים בחיי היומיום. קשיים אלו מעידים על הצורך בהרחבת אפשרויות השיקום העומדות לרשותם.
"אנשים שומעים יכולים להיות כל כך מרגיזים לפעמים"
הציפיות של רוב האנשים כבדי השמיעה והחרשים (כ"וח) מאנשים שומעים היא להתחשב יותר, להיות יותר רגישים ואדיבים ולהבין את מצבם. אבל במקרים רבים, אפילו האנשים הקרובים והאוהבים ביותר, לא עומדים בציפיות האלה. הסיבה היא שאנשים עם שמיעה תקינה לא מבינים מהי לקות בשמיעה ואיך היא מתבטאת בכל מיני מצבים בחיי היומיום. בקרב אנשים עם שמיעה תקינה קיים חוסר ידע עצום לגבי חרשות וקושי אמיתי לדמיין את עצמם לא שומעים.
כדי לקדם מודעות ושיח, חשוב שאנשים כ"וח יבינו מה אנשים עם שמיעה תקינה חושבים (ברובם) על חרשות. המאמר יתמקד בכמה נושאים בסיסיים שחשוב שאנשים חרשים יהיו מודעים להם, כאשר הם מסבירים לחבריהם בעלי השמיעה התקינה מהי חרשות ואיך אפשר להקל עליהם את ההתמודדות במצבים תקשורתיים שונים.
מה מבוגרים עם חרשות מוקדמת יכולים להרוויח מהשתלה שבלולית?
לשאלה- מה יכולים אנשים עם חרשות מוקדמת להרוויח מהשתלה שבלולית בגיל מבוגר אין תשובה פשוטה או חד משמעית. הורים לתינוקות או לילדים צעירים מצד אחד, ומבוגרים שהתחרשו בגיל מבוגר מצד שני, יכולים לקבל תשובה מבוססת לשאלה מה ייתן להם השתל . לעומתם - אנשים מבוגרים עם חרשות מוקדמת מתקשים לקבל תשובה כזאת.
"אתמול שמתי לב שאני שומע אפילו בלי להתכוון" על הסתגלות לשתל ועל למידה שמיעתית אצל אנשים ששמעו בעבר והתחרשו בגיל מבוגר
למידה שמיעתית ספונטנית כחלק מהשיגרה היומיומית היא לא מובנת מאליה ומושפעת ממשתנים רבים. יחד עם זאת אנשים ששמעו בעבר ואיבדו את שמיעתם, במיוחד אלה שאיבדו את השמיעה שנים לא רבות לפני שעברו השתלה שבלולית יכולים להסתגל לשתל ללמוד לשמוע גם באופן ספונטני. איך הם עושים את זה?
רעש? תלוי את מי שואלים
איך פותרים את בעיית הרעש? על פניו זה נראה פשוט מאד – אנשים כבדי שמיעה יארגנו לעצמם סביבות תקשורתיות שקטות ככל האפשר, לחילופין- בני המשפחה והחברים עם השמיעה הרגילה ידאגו לסביבה ללא רעשים וכך יהיה לאדם כבד השמיעה קל יותר לתקשר. אז, אם זה נראה כל-כך ברור, למה כל כך הרבה פעמים זה לא קורה? למה לא מספיק פשוט להסביר שאנשים כבדי שמיעה וחרשים סובלים יותר מרעש בהשוואה לאנשים שומעים, להסביר שאנשים כבדי שמיעה זקוקים להפרש גדול יותר בין עוצמת הדיבור לעוצמת הרעש כדי להבין דיבור, ואז- לצפות שכולם יפעלו כדי לנקות את הסביבה מרעש מיותר?
איך להשיג את המקסימום בפגישת המיפוי?
בואו נסתכל על פגישות המיפוי בצורה קצת אחרת. נחשוב עליהן כעל הזדמנות לשתף את הקלינאים בחוויות השמיעה שלכם על מנת לשפר אותה עוד יותר. אתם כבר יודעים שהשמיעה עם שתל שבלול היא לא מושלמת, ויכולה להיות כרוכה במאמץ משמעותי במצבים שונים בחיים. מה שאתם אולי לא יודעים זה שלקלינאים שלכם יש כלים מגוונים והם יכולים להשתמש בהם כדי שתצטרכו להתאמץ פחות ותוכלו להצליח יותר להתמודד עם האתגרים התקשורתיים שעומדים בפניכם. אבל כדי שהם יעשו את זה, הם צריכים להכיר טוב יותר את החוויות השמיעתיות שלכם עם השתל.